Close
Categorii
Meniu

Incarcarea unei masini electrice de acasa - Sfaturi, echipamente, preturi

Industria masinilor electrice este intr-o continua crestere. Tehnologiile folosite in constructia masinilor electrice evolueaza rapid si masinile electrice sunt din ce in ce mai comune. Deci, putem spune ca cel putin in materie de autoturisme, masinile electrice sunt viitorul. Multe persoane au observat aceste lucruri si se gandesc ca in urmatorii 5-10 ani sa faca trecerea la o masina electrica. Probabil nu complet, dar cu siguranta a doua masina a familiei va putea fi electrica. Este bine deci sa stim de pe acum ce echipamente sunt neceare pentru incarcarea unei masini electrice.

Toti cei care se afla in etapa de proiectare sau ridicare a unei case ar trebui sa ia in considerare varianta integrarii a unei solutii de incarcare electrica la domiciliu.

Acest ghid este destinat celor ce doresc sa se informeze in legatura cu modalitatile, tehnologiile, echipamentele si preturile disponibile pentru incarcarea masinilor complet electrice si hibride.



1. Ce masini electrice exista?



Masinile care pot circula folosind doar energie electrica sunt impartite in 3 categorii:

HEV - Hybrid Electric Vehicle (Vehicul electric hibrid). Un automobil cu baterii, motor electric si motor termic (pe benzina sau diesel), dar fara posibilitatea de incarcare a bateriilor de la statii de incarcare. Bateriile se incarca intern, in mers, folosind energia generata de motorul termin si de franare. Un astfel de autoturism nu necesita si nu permite incarcare de la o statie de incarcare si este privit de foarte multa lume ca un simplu ”artificiu” dedicat corporatiilor cu flote mari de masini pentru ocolirea impozitelor asociate cu motoarele termice. Nu consideram ca aceasta clasa de masini electrice are un viitor.

PHEV - Plug-in Hybrid Electric Vehicle (Vehicul electric hibrid cu incarcare). Un automobil cu baterii, motor electric si motor termin (pe benzina sau diesel), cu posibilitatea de incarcare a bateriilor de la statii de incarcare. Un astfel de autoturism poate fi incarcat de la o statie de incarcare. Logica din spatele unui PHEV este de a oferi autonomie completa electrica, fara emisii si consum de carburant, pentru drumuri scurte si dese (de exemplu drumuri pana la munca si inapoi, drumuri la magazin, etc). Motorul pe benzina sau diesel intra in actiune doar la drumuri lungi. Un scenariu comun este urmatorul. De luni pana vineri proprietarul foloseste masina doar in mod electric pentru a ajunge la munca si inapoi. In fiecare seara conecteaza masina la statia de incarcare de acasa pentru a se incarca in cursul noptii. In weekend pleaca la plimbare cu familia la un drum lung in afara orasului folosind motorul diesel/benzina. O solutie practica, care va fi prezenta pe piata mult timp.

BEV - Battery Electric Vehicle. Un autoturism complet electric, cu baterii foarte mari, care se incarca obligatoriu din reteaua electrica folosind o statie de incarcare. Acest concept de autoturism este subiectul discutiilor si temerilor. Daca raman fara curent? Nu exista infrastructura de incarcare suficienta! Se incarca greu masinile si o sa stau cu orele! Toate aceste idei sunt pertinente, dar trebuie sa luam in calcul ritmul in care tehnologia evolueaza in acest segment. Autonomia de deplasare a masinilor complet electrice este in crestere constanta, timpii de incarcare scad constant, statiile de incarcare se inmultesc, apar aplicatii care contorizeaza statiile de incarcare disponibile si costul statiilor de incarcare domestice a coborat foarte mult. Este usor de imaginat un viitor in care fiecare casa va avea in garaj o statie de incarcare. Deci, daca sunteti un tanar cu proiectul unei case in vizor, este o idee buna sa integrati de pe acum incarcarea electrica in planurile dumneavoastra.

// poza plug in hybrid

// poza electric



2. Tipuri de incarcare



Masinile electrice folosesc acumulatori (baterii) pentru a stoca energia electrica in curent continuu. Masinile complet electrice au baterii mari, masinile hibride au baterii mai mici, dar ambele au nevoie de o modalitate de incarcare a bateriilor. Aceste modalitati sunt:

Incarcare folosind statie de curent alternativ

Fiecare automobil electric (complet electric sau hibrid ) cu incarcare are integrat din fabrica un incarcator intern care transforma curentul alternativ de la reteaua nationala de curent alternativ in curent continuu pentru bateriile masinii. Aceasta varianta de incarcare este mai lenta (dar accesibila ca pret) si cel mai des utilizata pentru incarcarea autoturismului din garajul propriu.

Incarcare folosind statie de curent continuu

In aceasta situatie statia de incarcare este cea care transforma intern curentul alternativ de la retea in curent continuu si debiteaza in bateriile masinii direct curent continuu. Aceasta varianta este cea mai performanta, cu incarcare rapida (pana la 70-80% din capacitate in aprox. 1 ora). Aceste statii au un cost ridicat si sunt utilizate in principal in parcari de supermarketuri, pe autostrazi, hoteluri.

// poza tipuri de incarcare



3. Standarde de incarcare



In functie de regiune si de tipul de incarcare folosit va trebui sa apelam la un standard anume de incarcare. Pentru Europa se folosesc conectorii Type2 (numiti si Mennekes) pentru incarcare de la statii de curent alternativ si conectorii CCS2 pentru incarcare de la statiile cu incarcare rapida.

// poza standarde incarcare



4. Care este rolul statiei de incarcare?



O statie de incarcare este un adaptor intre reteaua de curent si masina electric si are 3 roluri principale.

Primul si cel de baza este sa ofere compatibilitate perfecta intre curentul disponibil de la retea si autoheviculul pe care dorim sa-l incarcam. Indiferent de tipul autovehiculului, de tensiunile folosite de acesta, de reteaua de incarcare, statia de incarcare trebuie sa ofere o incarcare corecta, fara probleme.
Al doilea rol, la fel de important, este protectia utilizatorului de orice risc de electrocutare. Nu ar fi deloc sigur sa se permita utilizatorului variante pe cont propriu de incarcare. Tensiunile si curentii folositi de masinile electrice sunt foarte periculoase.
Al treilea rol este protectia autovehiculului si retelei de posibile probleme tehnice care ar putea avaria autovehiculul sau reteaua.
Ca bonus, o statie de incarcare face si monitorizeaza parametrilor de incarcare pe care ii poate oferi utilizatorului (timpul de incarcare, nivelul de incarcare, curentul debitat, etc).

Statia de incarcare ofera
•Protectie la supracurent. Realizata printr-un modul de protectie la suprasarcina si scurtcicuit MCB, in cazul defectarii cablului de incarcare.
•Protectie diferentiala. Se asigura prin montarea unei protectii de tip diferential. Se evita astfel situatia electrocutarii prin atingerea unor parti metalice aflate accidental in contact cu o faza.
•Protectie la supratensiune. Se refera la supratensiuni datorate fulgerelor, situatie posibila in urma expunerii echipamentului la conditii atmosferice extreme.
•Protectie la Scufundare. Cupla de incarcare nu prezinta tensiuni periculoase decat in momentul in care este introdusa in EV si ciclul de incarcare este initiat. Scufundarea unui cablu de incarcare este posibila dar se evita prin existenta protectiei diferentiale.
•Protectie mecanica la decuplare. Pe parcursul ciclului de incarcare cupla de incarcare este blocata in vehicul si in statia de incarcare.



5. Tipuri de incarcare (lenta, medie, rapida)



Vorbeam mai sus de incarcare rapida si lenta. Iata care sunt nivelurile de incarcare disponibile (EVSE  = Electric Vehicle Supply Equipment).

Tip EVSE
//poza tabel



6. Statii de incarcare si accesorii



Supraveghere24 poate oferi orice varianta de incarcare doriti, de orice nivel, portabil sau fix. Solutiile noastre folosesc aparatura premium SETEC.

Incarcare portabila Level1

//poza level1
//textIncarcatoarele au puteri cuprinse intre 2.3kW si 3.6kW cu mufa de retea Schuko

Incarcare portabila Level2

//poza
//text

Incarcare cu montaj pe perete (Wallbox) Level2

//poza1
//poza2

//text

Incarcare cu montaj pe stalp Level2

//poza

//text

Incarcare curent continuu Level3

// poza

//text



7. Concluzie



Daca doriti sfaturi sau o solutie de incarcare auto nu ezitati sa ne contactati.





Lasa un comentariu
Comentarii
Creat pe: 06.02.2020 17:55
Ma intereseaza care e indicatia fabricantului in modul de incarcare a autoturismelor electrice pentru protectia bateriei si folosirea acesteia pe o durata cat mai lunga( inarcare rapida sau lenta??)
Mii de multumiri!
Mihaela
Creat pe: 19.12.2020 10:12
Buna ziua !
Ciudat acel mod de blocare fizica a cuplei, cel puțin pt stațiile de casa.Daca am o urgenta nu pot sa decuplez chiar daca nu s-ar terminat încărcarea și să plec ?E absurd.Pai și atunci de ce aceea publicitate legata de timpul de încărcare până la 80% ?
Legat de asta ,este adevărat că de la 80 și pana la 100% încărcarea se face mai greu adică rata de încărcare nu e proporțională și durează mai mult ?
Nimeni nu dă inf concrete despre protejarea bateriei.Este ca la cele de telefon ?Adică ,eu știu că nu e bine sa o lași să descarce complet,sau sa i încarci mereu pana la max,ori sa stea in frig(chiar,cei care nu au garaj înseamnă că reduc durata de viață sau capacitatea bateriei pt a -2-a zi ?) sau sa nu încarci mereu pe fast (adică oricât ar fi de bine pe rapid fiind poate și gratis uneori e bine sa încarci așa mai rar și să o faci acasă de la curent alternativ ,mai lent)...Ar mai fi multe lucruri dar sigur nu le știe nimeni ,decât specialiștii firmelor care nu pot da din casa.De ex cat costa un motor el daca se arde după garanție ?Astea se pot rebobina că oricare alt motor,daca asta ar fi soluția ?Sau cat ar costa estimativ acea parte de redresare de la AC la CC daca se strica ?Cum scade capacitatea de încărcare a bateriei de fapt în timp și în fct de ce ?Se vb de un nr limitat de încărcări dar aici sunt doua aspecte : 1- daca fac putini km deci încarc rar nu se uzează ?(eu cred că se consumă și stand pe loc și că acel Nr de cicluri nu e garantat deci o mașină de 10 ani cu putini km poate să aibă o stare a bateriei asemănătoare cu una de 5 ani,utilizata intens)2-care ar fi pierderea de capacitate și deci de autonomie în timp,legat de acest Nr de cicluri de încărcare/descărcare ?(adică as avea potențial bun doar sa zicem până la primele 50-100 și apoi scade ?Scade progresiv?cu cât ?La fiecare 100 cicluri pierd 10% din capacitate ?).Desigur că vb de estimări aici fiind vb de multe aspecte tehnice,producători diferiți,etc...Daca fac max 40 km/zi și trag deci toată săptămâna de un plin înseamnă că realizez un ciclu/săpt adică max 5/luna și deci 60/an.Bateriile au garanție cam 8 ani dar bănuiesc că e vb de căderi importante de capacitate (cum ar fi o pierdere de 50% in câțiva ani) sau defecțiune totala dar de fapt la ce Nr de cicluri rezista un astfel de ac pt un veh el și cum pierde el.Daca in cei 8 ani as face deci 480 cicluri se considera o baterie uzată ?As putea avea o pierdere de 30% de ex ?Adică în loc să mai fac 200 km că atunci când era noua mai pot face doar 140 după 8 ani ?Și că sa revin la cînd meteo.Daca rulez in frig și consum mare (urc pante,viteza peste medie nu ca în ciclu urban,vânt din fata,fara regenerare adică frane,etc) cum se poate estima pierderea de capacitate că sa anticipezi nevoia de încărcare din timp ?Adică nu vrea nimeni să riște in trafic sa vezi cu ochii cum scade vertiginos pe bord,poate chiar și stand in coloana in ger...Ai avea nevoie de putina predicție.De ex știu cum e drumul(aglomerat,cu pante,etc) și cînd meteo,știu unde sunt stațiile de încărcare și cam cum ar putea să scadă autonomia așa că planific și chiar rezerv pt ora X o statie de încărcare din locul Y....De ce nu vine nimeni cu astfel de explicații ?Și încă una și închei că și așa cred că nu va vedea nimeni ce scriu eu pe aici : sa înțeleg că bateriile cu lichid de încălzire păstrează mai bine capacitatea in timp dar și autonomia instantanee ?Că altfel nu inventau așa ceva ,nu ?Dar nu consuma încălzirea asta tot curent din aceasta baterie sau din cea clasica de 12V  ?Sa nu fie de gen "ce iau pe Manti dau pe Tanti " și eu să plătesc în plus pt nu mare lucru...
Vă mulțumesc și poate revin sa vad ce s-a mai scris pe aici,poate chiar un răspuns ori va las adresa de mail cumva ,daca putem sch păreri !!
Cristi,Pitesti
Creat pe: 18.01.2021 13:17
De ce nu încarcă? Îmi da eroare din cablu, îmi apare sursa cu rosu și pe mașină al doilea bec tot cu roșu vi nu vrea sa încarce, se deconectează..
II posibil pt ca l-am conectat la un prelungitor?
Arhiva blog
Copyright © 2021 Supraveghere 24.Toate drepturile rezervate.